Savjeti

Koriste li dodaci prehrani imunološkom sustavu?

U zimskom, hladnijem i vlažnijem dijelu godine sve su učestalije prehlade, razne respiratorne i druge infekcije koje se prvenstveno javljaju zbog pada imuniteta.

Zdravlje organizma počiva na snažnom imunitetu. Međutim, brz način života, stres, neredovita i nekvalitetna prehrana, premalo odmora i nedovoljno kretanja dovode do slabljenja imuniteta što pak dovodi do povećane sklonosti infekcijama i bolestima. Kako bismo osnažili imunitet, prvenstveno trebamo smanjiti nivo stresa, zdravo se hraniti , dovoljno spavati, te se kretati , po mogućnosti u prirodi. Također, vrlo je bitan i dovoljan unos tekućine, oko litra i pol dnevno. Upravo zbog ubrzanog načina života,te zbog teškog održavanja ravnoteže u prehrambenim navikama, preporučuje se upraba dodataka prehrani.

Za jačanje imuniteta najčešće se koriste vitamin C, vitamin D, vitamini B skupine, cink , beta-glukan i slično. Najbitniji suplementi u održavanju imunološkog sistema u fit formi su vitamini C i D, te mineral cink.

Vitamin C je snažan antioksidans koji organizam ne može sintetizirati, pa ga je potrebno unositi putem hrane ili dodataka prehrani. Vitamin C pomaže sazrijevanju stanica imunološkog sustava i pomaže njihovoj funkciji, a također daje potporu tjelesnim barijerama ( koža, sluznice ) kako patogeni mikroorganizmi ne bi prodrli u organizam.

Vitamin C bitan je i za adsorpciju željeza, a nedostatak željeza čini nas podložnijim raznim infekcijama. Osim toga, vitamin C sudjeluje u preko 300 bioloških procesa, dio je metabolizma glukoze, oksidira vitamin E i neutralizira radikale,te je značajna zaštita od srčanožilnih bolesti, može djelovati na smanjenje oksidacije LDL-a ( “lošeg” ) kolesterola, procesa koji je preteča srčanožilnih bolesti. Mnoge kliničke studije pokazale su da uzimanje vitamina C može pomoći pri spriječavanju infekcija uzrokovanih mikroorganizmima. Nadalje, mnoge su analize pokazale da ukoliko osobe počnu uzimati C vitamin nakon što su već dobile prehladu, rezultati su mali ili nikakvi. Međutim kod osoba koje kontinuirano uzimaju C vitamin rizik od prehlada je 50% manji, a trajanje prehlade je kraće i s manje ozbiljnim simptomima. Dakle, dnevni unos C vitamina ključan je za zdravlje organizma jer ga ljudsko tijelo ne skladišti. Dokazano je da su sintetski i prirodni C vitamin kemijski identični, a to znači da imaju jednaku bioraspoloživost koja se ne mijenja bez obzira na oblik ( bilo da su tablete, prah ili neki drugi oblik ).

Vitamin D može se sintetizirati u koži pomoću endogenog kolesterola ( 7-dehidrokolesterol ) djelovanjem UV svjetlosti. Mnoge znanstvene studije pokazale su povezanost niske koncentracije D vitamina i učestalosti više infektivnih bolesti, prvenstveno infekcija gornjeg respiratornog sustava, pneumonije, enteroviroza, hepatitisa i slično. Istraživanja, također pokazuju, da visok status D vitamina pomaže u smanjenju rizika od virusnih infekcija, te održati imunitet, snagu mišića i gustoću kostiju. Nizak status D vitamina povezuje se s pojavom neuroloških, malignih, kardiovaskularnih i autoimunih bolesti , s kroničnim respiratornim bolestima, pojavom dijabetesa i hipertenzije. Iz svega navedenog nameće se zaključak kako je vrlo važno provoditi suplementaciju D vitaminom, posebno u hladnijem i oblačnijem djelu godine.

Cink se ne može skladištiti u ljudskom tijelu, a isto tako naš organizam ga sam ne može sintetizirati, te ga je potrebno redovito unositi. Cink pomaže sazrijevanju stanica imunološkog sustava i pomaže njihovoj funkciji , sudjeluje u procesu sinteze proteina i DNA, potreban je za rast i razvoj novih stanica, potiče na proizvodnju i izlučivanje inzulina, ubrzava cijeljenje rana, skraćuje vrijeme trajanja virusnih infekcija, pomaže rast i razvoj reproduktivnih organa, smanjuje adsorpciju teških metala u tijelu, pomaže smanjenju kolesterola, poboljšava funkciju mozga. Razne kliničke studije pokazale su da unos velikih doza cinka u prosjeku skraćuje trajanje prehlade za 3 dana, a isto tako dokazano je i da utječe na brzinu umnažanja visusa, te da je kod više razine cinka u organizmu upala blaža.

Dakle, brojne kliničke studije i istraživanja pokazali su da je dodatna suplementacija bitna za održanje i jačanje imunološkog sustava, posebno tijekom hladnijeg djela godine.

  1. Vanešić Bender D, Giljević Z, Kušec V, Laktašić Žerjavić N, Bošnjak Pašić M, Vrdoljak E, et al. Smjernice za prevenciju, prepoznavanje I liječenje nedostatka vitamin D u odraslih
  2. Carr AC, Maggini S. Vitamin C and Immune Function. Nutrients ( 2017 )
  3. Hemila H, Chalker E. Vitamin C for preventing and treating the common cold. Cochrane Database Syst.Rev ( 2013 )
  4. Autier P, et al. Effect of vitamin D supplementation on non-skeletal disorders: a systematic review of meta-analyses and randomized trials. Lancet Diabetes Endocrinol ( 2017 )
  5. Singh M, Das RR. Zinc for the common cold. Cochrane Database Syst Rev. ( 2013 )

 

Related Posts

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *