Savjeti

Medicinski mitovi o mršavljenju

Jesmo li opet „malo“ pretjerali sa kaloričnom hranom za vrijeme blagdana, te u Novoj godini odlučili magično smršaviti? Odabir idealnog načina mršavljena razlikuje se od osobe do osobe. Nije svaka metoda ona „idealna“. Vjerojatno ćemo se morati potruditi u odabiru one prave koja nam odgovara. U slijedećem tekstu razbijamo mitove i donosimo nekoliko savjeta.

Odgovor je ne! Ne kaže se uzaludno da je doručak najvažniji obrok u danu. Stručnjaci navode kako osobe koje doručkuju imaju manje šanse za prejedanjem tijekom dana u drugim obrocima. Studije pokazuju kako nema previše razlike u težini onih koji jedu doručak i onih koji to nadoknađuju ručkom ili večerom. U međuvremenu, preskakanje obroka postalo je vrlo popularan dio modernoga načina života. Istraživanja pokazuju kako oni koji jedu doručak redovito imaju manji rizik od srčanih bolesti, povišenoga krvnoga tlaka i visokoga kolesterola. Neke studije pokazale su da osobe koje preskaču doručak tope više kilograma tijekom dana, ali kako bi ta navika mogla povećati šanse opasnih upalnih stanja. (1)

Neki tvrde da namirnice poput ananasa, đumbira, luka, avokada, šparoga, celera, čilija, brokule, zelenog čaja i češnjaka ubrzavaju tjelesni metabolizam, čime pomažu tijelu da sagorijeva masnoće. Metabolizam podrazumijeva sve kemijske procese koji se događaju u ljudskom organizmu i koji osiguravaju da organi pravilno funkcioniraju. Ti procesi zahtijevaju energiju, a potrebna količina energije razlikuje se od osobe do osobe, ovisno o rodu, godinama, genetskim predispozicijama i tjelesnoj građi. Mit je da postoje namirnice ili napitci koji ubrzavaju metabolizam pomažući tijelu da troši više kalorija i lakše topi kilograme. ( 2,3)

Upišete li tu rečenicu u pretraživaču izbaciti će Vam mnoge dodatke prehrani koji čarobno tope suvišne masnoće, no to zna biti poprilično opasno! FDA ( američka agencija za lijekove) izvješćuje da su “pronašli stotine proizvoda koji se prodaju kao dodaci prehrani, ali zapravo sadrže skrivene aktivne sastojke sadržane u lijekovima na recept, nesigurne sastojke u lijekovima koji su uklonjeni s tržišta ili spojeve koji nisu dovoljno proučavani kod ljudi.” (3)

Oznaka „smanjena masnoća“ stavlja se na namirnice koje sadrže količinu masti do određene, zakonom propisane razine. Ova oznaka stoji na namirnicama koje imaju reduciranu količinu masti od punomasnih istih namirnica, no to ih automatski ne čini zdravim odabirom. Prije svega provjerite na deklaraciji koliko doista masti sadrži proizvod. Namirnice koje imaju ovu oznaku gotovo uvijek sadrže visok udio šećera što ih najčešće čini puno lošijim odabirom od punomasne varijante proizvoda. (2)

Većina ljudi slijepo vjeruje ovoj tvrdnji. Zašto imamo potrebu za grickalicama? Neki ljudi zato jer su gladni, a neki jer im je dosadno. Najčešće nije problem u jedenju grickalica, već u pravilnom odabiru zdravih grickalica. Dakle, grickalice Vam neće odmoći u mršavljenju, dapače poželjne su. Grickalice su međuobrok između glavnih obroka koji pomaže u održavanju dovoljne razine energije za svakodnevno funkcioniranje, posebno ako ste fizički aktivni. Stoga, voće, povrće ili orašasti plodovi su izvrstan međuobrok i grickalica. Dok su čipsevi, čokoladice, keksi i slične prazne kalorije grickalice koje savjetujemo da preskočite. (2,3)

Ovo se nastavlja na gornji mit. Nema štete ako se nagradite nekom hranom u kojoj posebno uživate. Važno je ograničiti slatke poslastice s visokim udjelom masti, ali njihovo potpuno izbacivanje je nepotrebno i moglo bi biti kontraproduktivno. Dakle, ovdje je bitno da ste umjereni u njima. (3)

Većina proteinskih dijeta dovodi do „yo-yo“ efekta. Nema namirnice, ni skupine namirnica koje debljaju. Debljina se gomila uslijed kalorijskog suficita, odnosno većeg unosa hrane od iznosa kalorija koje u danu potrošimo. Stoga, ugljikohidrati i šećeri su dio uravnotežene prehrane. Savjetujemo da birate kvalitetne namirnice poput integralnih žitarica, smeđe riže, krumpira ili batata, te unos održite unutar kalorijskoga okvira koji će omogućiti mršavljenje. (2)

Neki žele smršavjeti sa određenih područja tijela poput bedara ili trbuha. U stvarnosti, ovo ciljanje nije moguće. Različita tijela različito reagiraju na gubitak težine i ne možemo birati u kojem području želimo prvo smršaviti. Međutim, ako je gubitak težine uparen s vježbama za toniranje određenog područja, može dovesti do gubitka težine koji je više specifičan za regiju. (3)

Zaključno svemu navedenome, ne postoji čarobno rješenje niti tableta koja će otopiti višak kilograma. Većina savjeta za gubitak istih navodi kako ono što unesemo u organizam trebamo i potrošiti. Dakle, odabirom zdravih namirnica, odabirom načina potrošnje kalorija koje unesemo tijekom dana, možemo si pomoći pri mršavljenju. Neka nas u tome vodi jedna narodna pouka: „ Doručkuj kao kralj, ručaj kao car, večeraj kao siromah.“

Related Posts

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *