Novosti, Savjeti

Vježbe za oči – kako poboljšati vid

Živimo u vremenu u kojemu ljudi većinu svog dana provedu pred mobitelom, tabletom, laptopom ili računalom. U konačnici, današnji poslovi zahtijevaju od ljudi da se koncentriraju na ekran i po nekoliko sati na dan. Povrh toga, mnogi se oslanjaju na TV ili društvene medije kao način relaksacije nakon dugog radnog dana. Stoga nije ni čudo da danas sve više ljudi ima problema s očima. Pretjerano vrijeme ispred ekrana može dovesti do stanja koje se naziva naprezanje očiju za računalom. Ovo je ponekad poznato i kao sindrom računalnog vida ili digitalno naprezanje očiju.1 Mnogi ljudi vjeruju kako postoje određene vježbe za oči koje mogu poboljšati vid ili čak izliječiti bolesti vida.

Iako postoji ograničena količina podataka koja upućuje na to da vježbe za oči zapravo mogu poboljšati vid, one ipak imaju određeni utjecaj u relaksaciji od naprezanja očiju i općeg zdravlja i dobrobiti očiju. Vježbe za oči također mogu biti korisne ukoliko osoba pati od nistagmusa – stanje pokreta očiju, strabizma, ambliopije – funkcionalno smanjenje oštrine vida, kratkovidnosti, defektnosti vidnog polja, disleksije, problema s pokretljivosti očiju, akomodacijske disfunkcije, astenopije (brzo zamaranje očiju), poremećaja vidnog polja nakon ozljede mozga, bolesti pokreta te poteškoća u učenju. Važno je napomenuti da osobe s bolestima vida kao što su retinopatija – komplikacija šećerne bolesti koja zahvaća stražnji dio oka (mrežnicu), katarakte – prirođeno zamućenje leće ili glaukoma – kronična bolest očnog živca koja rezultira propadanjem vidnog polja i gubitkom vidne funkcije, vjerojatno neće imati koristi od isprobavanja vježbi koje će biti navedene.2

Prva vježba je pravilo 20-20-20 koja pomaže u smanjenju digitalnog naprezanja očiju. Vježba funkcionira tako da osoba treba gledati nešto udaljeno 20 stopa 20 sekundi svakih 20 minuta dok radi na računalu.2 U studiji iz 2020. godine skupini pacijenata na sveučilišnoj očnoj klinici savjetovano je da slijede upute 20-20-20 tehnike te dvadeset dana kasnije njihove samoprocjene nisu pokazale promjene u simptomima naprezanja očiju za računalom, ali su ukazale na značajno smanjenje suhoće oka.3 Danas postoje razni preparati, takozvane umjetne suze koje dodatno ljudima pomažu u očuvanju potrebne vlažnosti očiju.

Vježbe promjene fokusa također mogu biti od velike pomoći, posebno kada se izvode sjedeći kako je i preporučljivo i bolje djelotvornije. Primjer vježbe promjene fokusa je je držanje jednog prsta nekoliko centimetara ispred oka, usmjeren pogled na prst te zatim pomicanje prsta dalje od lica. Svrha vježbe je fokusiranje na daljnji objekt te njegovo konstantno približavanje i odmicanje zadržavajući fokus očiju na njemu.

Kod digitalnog naprezanja očiju jedna od najčešćih tehnika vježbanja očiju je tehnika pokreta očiju koja se bazira na opuštenosti čovjeka zatvorenih očiju koji zatim polako pomiče oči lagano prema gore i zatim lagano prema dolje, polako pomicanje očiju ulijevo te zatim udesno. Vježba je potrebno ponoviti najmanje tri puta kako bi se osjetili rezultati. Trenutno u svijetu postoji mnogo vježbi za poboljšanje vida, no malo je pouzdanih dokaza koji sugeriraju da vježbe uistinu djeluju na poboljšanje očiju i vida. Jedno istraživanje je pokazalo da vježbe za oči mogu pomoći kod problema konvergencije, dok drugo istraživanje sugerira da vježbe za oči poboljšavaju nedostatke vidnog polja i stereoskopske vještine nakon ozljede mozga. Osim nekoliko slučajeva, istraživači nisu dokazali da su vježbe za oči učinkovit tretman za druge vrste vidnih ili intelektualnih stanja.2

Osim već navedenih vježba za oči važno je ne zanemariti da na ljudski vid i njegovu snagu uvelike utječe životni stil i svakodnevna prehrana pojedinca. Organizacije poput Američke optometrijske udruge (AOA) i Američke akademije za oftamologiju (AAO) i dalje preporučuju unos određenih hranjivih tvari za zdravlje očiju na temelju AREDS izvješća koja podržavaju sljedećih deset namirnica bogatih hranjivim tvarima: riba, orašasti plodovi i mahunarke, sjemenke, citrusno voće (limun, naranče i grejp), zeleno povrće, mrkve, slatki krumpir, govedina, jaja i voda.4 Ponekad čovjeku nisu dostupne sve navedene ili dio navedenih namirnica (zbog određenog godišnjeg doba) pa se tada preporuča nadoknada potrebnih vitamina i/ili minerala zastupljenih u pojedinim navedenim namirnicama kroz razne dostupne dodatke prehrani.

Određeni očni simptomi mogu sugerirati na ozbiljnije stanje i probleme vida. Potrebno je obratiti se liječniku ako osoba osjeti neke od navedenih simptoma:

  1. Crvene oči
  2. Gubitak vida
  3. Zamagljen vid
  4. Bol u očima
  5. Dupli vid
  6. Oticanje kapka
  7. Osjetljivost na svjetlost
  8. Glavobolje povezane s očnim simptomima

Iako za sada nema mnogo znanstvenih dokaza koji bi upućivali na to da vježbe za oči općenito pomažu poboljšanju vida, vježbe za oči i poboljšanje vida te terapija vida mogu pomoći kod digitalnog naprezanja očiju koje je u današnjem društvu sveprisutno te kod određenih stanja očiju.2

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *