Savjeti

Vitamini i minerali za djecu

Dobro uravnotežena prehrana osigurava hranjive tvari neophodne za rast i razvoj djece. Vrijeme prije početka redovitih školskih i vrtićkih obaveza treba usmjeriti na učenje o važnosti zdrave prehrane, ali ukoliko dijete ne želi ili ne može prihvatiti raznovrsnost u prehrani razmisliti kako uz pomoć dodataka prehrani nadomjestiti potrebe za vitaminima i mineralima neophodnim za pravilan rast i razvoj

Esencijalni minerali i vitamini

Kalcij (Ca)

Prema američkoj Akademiji za prehranu, adolescenti dosežu 90 % svoje najveće koštane mase do 18 žene /20 muškarci  godine života.2 Kao takva, dječja prehrana mora sadržavati sve bitne hranjive tvari za zdravlje kostiju. Odlaganje kalcija u kosti je neprekidan proces tijekom djetinjstva i adolescencije te postiže maksimalnu brzinu tijekom naglog rasta u pubertetu. Tako potrebe i preporuke za unosom kalcija postupno rastu tijekom životne dobi s preporučenim unosom od 700 mg/dan za djecu od 1-3 godine i 1000 mg/dan za djecu od 4-8 godina, sve do 1300 mg/dan za djecu od 9-13 godina i adolescente do 18. godine kada je preporučen unos kalcija najveći tijekom života.3

Izvori

Mliječni proizvodi, poput mlijeka, jogurta i sira, dobri su izvori kalcija. Međutim važan izvor kalcija su lisnato zeleno povrće, mahunarke, orašasti plodovi.

Vitamin D

Sinteza vitamina D je neophodna za različite metaboličke procese. Vitamin D, vitamin K i magnezij  zajedno sa kalcijem odgovorni su za izgradnju zdravih kostiju.1

Djeca mlađa od 12 mjeseci trebaju 400 međunarodnih jedinica (IU) ili 10 mikrograma vitamina D svaki dan. Djeca od 1 do 18 godina trebaju 600 (IU) ili 15 mikrograma na dan.4

Izvori

Izlaganje sunčevoj svjetlosti potiče proizvodnju vitamina D3 u koži. Zdrav čovjek zatim pohranjuje vitamin u svojoj jetri i masnim stanicama.

Nije u potpunosti dokazano koliko je izlaganja suncu potrebno za održavanje odgovarajuće razine vitamina D. Neki istraživači sugeriraju da 5 do 30 min. izlaganje suncu najmanje dva puta tjedno može utjecati na dovoljnu sintezu vitamina D u organizmu.4

Međutim, izlaganje suncu može povećati rizik od nastajanja štetnih posljedica za kožu. Djeca bi uvijek trebala nositi kremu za sunčanje kako bi smanjila ovaj rizik iako to može spriječiti apsorpciju vitamina D. Vrlo mali broj namirnica sadrži vitamin D. Vrlo često su neke namirnice koje redovito kupujemo obogaćene vitaminom D. Npr. obogaćena mlijeka (biljnog ili životinjskog porijekla), obogaćene žitarice, sokovi, mliječni namazi…Ali, u manjim količinama vitamin D sadrži i goveđa jetra, masna riba (losos, tuna, skuša), žumanjci i sir.

B vitamini

Postoji mnogo različitih vrsta vitamina B skupine . Prema britanskim zdravstvenim smjernicama5, većina vitamina B pomaže tijelu da oslobodi energiju iz hrane. Kao takvi, oni su vitalni za podržavanje djetetovih energetskih potreba. Vitamini B skupine su izuzetno važni za zdrav neurološki razvoj, pravilan metabolizam, zdravu kožu i oči.

Izvori

Djeca mogu dobiti vitamine B iz sljedećih izvora hrane: meso, perad i riba, mlijeko, jaja, cjelovite žitarice.

Željezo (Fe)

Željezo pomaže crvenim krvnim stanicama u prijenosu kisika kroz tijelo. Željezo je izuzetno važno u svim fazama razvoja djeteta. Djeca od 1 do 18 godina trebaju između 7-15 mikrograma željeza dnevno3, ovisno o njihovoj dobi i spolu.

Izvori

Crveno meso, perad, jaja, tamno zeleno lisnato povrće, grah, leća, tofu…

Vitamin C

Vitamin C jedan je od primarnih nutrijenata koji su djeci potrebni za zdravu funkciju i razvoj imunosnog sustava. Također pomaže u održavanju zdrave kože, kostiju i krvnih žila. Djeci je potrebno između 15 – 75 mikrograma vitamina C dnevno 3, ovisno o njihovoj dobi i spolu.

Izvori

Mnogo voća i povrća sadrži vitamin C. Kuhanje i termička obrada nepovoljno djeluje na vitamin C, stoga je korisno dati djetetu izbor sirove hrane. Dobri izvori vitamina C uključuju: naranče, limun, grejp, jagode, rajčica, paprika, kivi…

Vitamin A

Vitamin A je neophodan za rast i obnovu tkiva. Također pomaže u održavanju zdrave kože i vida. Djeca trebaju između 300-900 mikrograma vitamina A dnevno3), ovisno o njihovoj dobi i spolu.

Izvori

Izvori vitamina A uključuju:  mrkvu, špinat, jetra, mliječni proizvodi.

Dobro uravnotežena prehrana trebala bi osigurati vitamine i minerale potrebne za podršku rastu i razvoju djeteta. Međutim, djeca koja imaju ograničenu prehranu i ona koja imaju smanjenu sposobnost apsorpcije određenih hranjivih tvari mogu zahtijevati dodatke prehrani. Potrebe djeteta za hranjivim tvarima razlikuju se ovisno o dobi i spolu.

Ne zaboravimo da u današnje vrijeme raznovrsna prehrana i suplementacija je primarna u cilju prevencije i zaštite od infekcija.

Dragi Roditelji, pažljivo provjeravajte oznake dodataka prehrani i za dijete odaberite samo dodatke provjerene kvalitete.1

Related Posts

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *